Leerstijlen

De leerstijlen en alle verschillen daarin zijn de belangrijkste elementen die als rode draad door de cursus heenlopen en ook als rode draad in het trainersvak aanwezig zijn.

Als docent en natuurlijk ook als trainer moet je rekening houden met de verschillende manieren van het leervermogen van mensen. Dit begint natuurlijk bij het aanreiken van de lesstof maar ook bij het verwerken ervan. De ene cursist is visueel ingesteld en is op zoek naar voorbeelden terwijl een andere cursist het de docent of trainer liever hoort vertellen.

In groepen is het dus aan te bevelen om met verschillende leerstijlen en werkvormen te werken om een zo’n hoog mogelijk leereffect en rendement te behalen.

Het ervaringsleren is een vorm die veel gebruikt zal worden waarbij de cursist meedenkt over de stof, er deelnemer van gaat worden en het ook toe gaat passen.

Via deze weg krijgt de trainer er vertrouwen en plezier in omdat hij/zij deelgenoot gaat worden van de stof en deze meer gaat implementeren in verouderde methodieken.

De leerstijlen van Kolb waarbij met waarneemt, observeert, er over nadenkt en het gaat toepassen. Na deze fase komt het reflecteren en maakt men bewust of onbewust aanpassingen op het leerproces.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *